Boekrecensie 'Basislessen bewegingsonderwijs in de speelzaal'

12/05/2015

Basislessen Bewegingsonderwijs in de speelzaal

Boekrecensie Peter te Riele, april 2015

'Na het lezen van dit boek wil ik weer kleutermeester worden, of beter nog: kleuter zijn!'*

Drie gerenommeerde gymdocenten en -opleiders vinden zich in Alles in Beweging. Een groep die zich bezig houdt met het bewegingsonderwijs in Nederland, specifiek voor kinderen in het basisonderwijs. Zij zijn zelf ook steeds volop in beweging. Dat blijkt ook wel uit de boekenreeks die ze op hun naam hebben staan. Het mooiste boek uit die reeks is misschien wel het net uitgekomen laatste boek Basislessen Bewegingsonderwijs in de speelzaal.

Ik las het boek  na een boeiend college van Wim van Gelder (geassisteerd door Bastiaan Goedhart) op 23 april 2015 in Amersfoort. 's Avonds ben ik meteen gaan lezen en vanmorgen had ik 'm uit. Een aanrader voor iedere basisschool en voor het speciaal onderwijs. Honderden praktijkvoorbeelden en een veelheid aan lesideeën in ieder formaat speelzaal.

Opvallend vind ik het opgeschoven inzicht van technische gymvaardigheid naar het grensverleggende speelplezier. Helemaal in mijn straatje! Een heldere visie, mooie filosofie en een uitgetekende (geschreven, gefotografeerde) haalbaarheid. Fijn ook dat het boek zo praktisch ondersteund wordt door een website waar van alles ter aanvulling wordt aangeboden. Filmpjes, werkbladen e.d.

Het grootste deel is praktisch, het laatste (kleinere) deel is de theoretische onderbouwing. Bij leerlingvolgsysteem zijn de auteurs voorzichtig. Geen nadruk op niveaubeoordeling. Daar houd ik ook niet van, maar ik had wel graag iets gelezen voor het portfolio. Ook in bewegingsonderwijs worden prestaties verricht die uitstekend passen in het portfolio. 1 beeld zegt soms meer dan 1000 woorden. Wat zouden enkele bewegende beelden in de vorm van film niet kunnen vertellen?!

Mooi voorbeeld van zo'n digitale basisles op de site in pdf:

Wat mooi dat juist dit boek opgedragen is aan Yumi. Prachtig eerbetoon! Alle lof voor de auteurs: Hans Stroes, Wim van Gelder en Bastiaan Goedhart! Een mijlpaal voor het (beweging)onderwijs aan jonge kinderen als de lessen in praktijk worden gebracht!

*=  Ik heb geen enkel commercieel belang of verbintenis met de uitgave van dit boek.